Inom fastighetsbranschen brukar det ju heta läge, läge! Ligger mycket i det.
Men om du är tillräckligt bra på det du gör kan du nå framgång och lönsamhet på platser som är mer ÖÖÖ- läge än AAA-läge.
Gekås omsätter drygt 4 miljarder per år och gör över 1 miljon i vinst per dag. Fäviken Magasinet har två stjärnor i Guide Michelin och har utsetts till en av de 50 bästa restaurangerna i världen. Nu kanske du invänder att du inte har någon lokal. Men bygg då en. Varje år. Icehotel ligger 1 229 km från Stureplan och lockar kunder från hela världen, ordnar med direktflyg och har bl.a. utsetts till ett av världens mest romantiska hotell.
Vad har ovanstående exempel på framgångsrika verksamheter gemensamt? Det är knappast läget.
Oavsett om du är hyresgäst och tycker att hyran är alldeles för hög eller om du är fastighetsägare och anser att hyrorna är alldeles för låga bör du jobba med det du har och kan påverka – konceptet.
Läge, läge, läge gäller alltså den med ett halvdant koncept som inte är tillräckligt bra att stå för sig självt. Men du har ju högre ambitioner än så. Eller hur?
Stort tack till Anders Lind som genom en chat- konversation tidigare idag inspirerade till den här texten! Han skriver ett blogginlägg så snart han inte kan släppa en tanke, vilket är ganska ofta. Anders driver bl.a. Mongara och Dola. Följ honom på t.ex. Twitter, Facebook eller bloggen 50+ Träning. Återstår att se om jag kan närma mig Anders blogginläggsfrekvens 🙂