Förra året var ett riktigt bra år för landets caféer och restauranger. Enligt SCB Restaurangindex ökade omsättningen för caféer och konditorier med 6,8 %. För lunch- och kvällsrestauranger var tillväxten 4,9 %. Det är imponerande omsättningsökningar i en annars ganska återhållsam ekonomi.
Som en jämförelse ökade den egentliga detaljhandeln enligt HUI Research enbart med 1,8 %. Extra tufft var det för de i stadskärnor vanligt förekommande sko- och klädbutikerna. Klädbranschen kämpade sig till 0,1 % tillväxt medan skohandeln minskade med 1,9 %.
För att stärka sin konkurrenskraft är det därför naturligt för både köpcentrum och stadskärnor att rikta blicken mot restaurangbranschen. Som ett tecken i tiden har det senaste numret av Besöksliv en artikel med rubriken ”Restaurangerna ska rädda stadskärnorna”.
I artikeln intervjuas bl.a. Henrik Olsson, som utsågs till ”Årets centrumutvecklare 2013”. Henrik anser att restauranger, krogar och caféer är innerstadens starkaste kort. Det ligger mycket i det och genom att bli ännu bättre på det området har många stadskärnor på allvar möjlighet att ta upp kampen mot externa handelsplatser.
Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att Food & Beverage under de senaste åren blivit en allt viktigare framgångsfaktor även för köpcentrum. I takt med att landets köpcentrum även stärkt sitt restaurangerbjudande blir det extra viktigt för stadskärnorna att profilera och vässa erbjudandet av caféer och restauranger.
Här är 5 av mina tips till den som vill stärka stadskärnans konkurrenskraft med restauranger:
Etablera starka varumärken
En handelsplats klarar sig inte på enbart lokala aktörer inom t.ex. beklädnad, eftersom de flesta av oss handlar det mesta hos de stora detaljisterna. På motsvarande sätt är det generellt inte tillräckligt attraktivt att enbart erbjuda lokala och okända aktörer inom café- och restaurang.
Variera utbudet
Förenklat äter vi minst tre mål mat om dagen. Det skapar en fantastisk potential för café- och restaurangbranschen. Men det ställer också krav på t.ex. utbud, variation och upplevelser. Det är därför viktigt att säkerställa att det finns ett brett och varierat utbud som attraherar individer med olika preferenser. Ju större stadskärna desto större variation. Men ett city med i princip enbart konditorier eller pizzerior blir aldrig tillräckligt intressant.
Tillåt endast seriösa aktörer
Restaurangbranschen är fantastisk. Den har dock sina baksidor. En av dem är att den tyvärr attraherar kriminella. Det kan vara allt från att viss omsättning inte redovisas till investeringar från grovt organiserad brottslighet. En sak har de dock gemensamt. Det följer alltid med problem i kölvattnet och de är aldrig i branschen för att skapa det bästa café- eller restaurangkoncepteten. Gör därför alltid noggranna bakgrundskontroller av både bolag och individer.
Begär tydliga konceptbeskrivningar
Ställ krav på att samtliga caféer och restauranger ska ha tydliga och skriftliga konceptbeskrivningar. Min erfarenhet är att det genomgående är aktörer med tydliga koncept som är bäst på att attrahera kunder och att de enheter som är spretiga eller otydliga sällan överlever. Den restauratör som inte kan avgränsa och konkretisera sitt koncept, har sannolikt inte ett starkt sådant.
Tänk 24/7
Sträva efter att etablera koncept med förmåga att attrahera kunder under så stor del av dygnet som möjligt, från frukost till nattamat. Det skapar förutsättningar för både kundflödet i stadskärnan och bra ekonomi för restauratörerna. Målsättningen bör vara att det dygnet runt ska gå att handla mat.